Odber noviniek z bioekologiky

Prihlás svoj Email

13 apríla 2017

Ekologické sadbovače takmer zadarmo

bioekologika

Pred pár rokmi by ma fakt ani len nenapadlo, že budem potrebovať nejaké sadbovače. Bez mučenia priznávam, že záhradka, sadenie, okopávanie atď. mi príliš nevoňali. Asi to tak už býva, že väčšina puberťákov od podobných domácich aktivít bočí, najmä keď ich dostane príkazom a keď má samozrejme v tom momente oveľa lepší program podľa vlastných predstáv. Ale zdá sa, že aj toto už tak býva, že to čo nám v detstve a dospievaní nie je po chuti, si po rokoch akoby zamilujeme a niekedy aj ľutujeme, že sme sa tomu vtedy nevenovali viac. A keďže život sa s nami rád zahrá výhradne po svojom, sadenie a pestovanie si po rokoch našlo aj mňa. A keby len to, ja som sa našla v ňom :)
Každý rok už počas skorej jari vymýšľam a zháňam semienka. Nielen tie tradičné bylinky a kvetiny, ale aj rôzne exotickejšie kúsky do záhradnej zbierky. Pred pár rokmi som pravidelne používala také tie klasické umelohmotné sadbovače, ktoré síce u mňa neboli nikdy jednorazovou záležitosťou, ale po čase som ich potrebovala zmeniť. Aj keď vydržali niekoľko rokov, s ich plastovým materiálom sme neboli veľkí kamaráti. Čím viac som sa zaujímala o prirodzené a ekologické pestovanie, tým viac som hľadala za nich náhradu. 


Riešenie však bolo jednoduchšie ako sa zdalo. Napadlo vás už niekedy použiť na predpestovanie zo semienok prázdne rolky z toaletného papiera? Ak nie nevadí, pretože ja som to vyskúšala a fungovalo to presne podľa mojich predstáv. Metóda takmer zadarmo a hlavne zero waste. Tieto rolky sú totiž z recyklovaného papiera, ktorý je priedušný a jednoducho rozložiteľný. Absolútne bez námahy ich naplníte vhodným ľahším substrátom, klasicky vysejete semienka, ktoré potrebujete, dáte na nejakú misku či tácku a pravidelne zavlažujete. Po pár dňoch prvé drobné lístočky vykuknú a budú vám robiť radosť, až kým z nich nebude riadna úroda. Vyrastené rastlinky možno vysadiť do zeme aj s rolkou, práve preto, že je rozložiteľná a dovolí rastlinke ďalej vyvíjať koreňový systém. 

Aj táto metóda však môže mať svoje negatíva. Keďže ide o papier a pravidelne sa zavlažuje, ostáva mokrý a treba dávať pozor, aby rolky a sadba nesplesniveli. Takže je lepšie umiestniť ich na slnečné a vetrané miesto a sledovať, aby neboli príliš premokrené a nevytvárali sa plesne na ich povrchu. Niečo podobné sa dá vyskúšať aj s kartónovými obalmi od vajíčok, či s novinovým papierom, pri ňom mi však prekáža nie príliš ekologicky priateľská tlačiarenská farba. Takže sadeniu zdar, aby sme si v lete vychutnali skvelú úrodu z vlastnej produkcie. 

Pozdravuje vás Lulu ;-)

bioekologika / Author & Editor

Sme Veve a Lulu, dve vášnivé bylinkárky, introvertky, knihomoľky, doživotné kamošky, každoročne očarené jeseňou :-) Spája nás množstvo myšlienok, ktoré nám víria hlavou, úsilie vedieť viac o všetkom, čo nás zaujíma. Bežný moderný život sa usilujeme holisticky zdokonaľovať, tak aby bol zdravý, vyvážený a zmysluplný. A hoci život nikdy nie je dosť dokonalý, obe (možno jemne naivne) stále veríme, že ak sa trošku pousilujeme, môžeme sa cítiť dosť dobre a komfortne a vďaka tomu dosiahnuť možno aj splnenie najtajnejších snov. Nie sme vedkyne, ktoré chcú ohurovať a možno aj nudiť odbornými faktami, ale sme obyčajné baby, ktoré zaujíma podstata vecí a nie len ich efekt. Milujeme prírodu - kvety, bylinky, zvieratá, hory, dážď, západy i východy slnka a mnoho iných darov, ktoré nám ponúka. Pretože v živote si treba vedieť vychutnať každý jeden okamih naplno.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

Copyright©2017-2024 bioekologika - All rights reserved
Blogger Templates Designed By Templateism | Distributed By Gooyaabi Templates