Odber noviniek z bioekologiky

Prihlás svoj Email

04 apríla 2017

Ako sa zbaviť mravcov esenciálnymi olejmi?

bioekologika

Nech sú akokoľvek inteligentné a vo veľkom záujme biosociológov, kolónie mravcov doma na kuchynskej linke či v skrinke s potravinami definitívne nie sú vítané. Hoci sú maličké, niekedy si myslím, že pre ne zábrany neexistujú a že boj s nimi sa môže zmeniť na utópiu. Celé sa to totiž začalo piatkovým popoludním a ani neviem ako, zrazu sa v kuchyni objavili celé mravčie rodinky na prechádzke čerstvo poumývanou podlahou. V tomto prípade ma tá podlaha až tak nemrzela, veď to predsa nie je svorka psov, ktoré sa práve vrátili zo zablatenej záhrady, ale počet mravčích nožičiek úmerne zvyšoval hodnotu môjho krvného tlaku. Vravím si a čo teraz? Možno patrím k šťastlivcom, lebo zatiaľ som nevítané mravčie kolónie zo svojho príbytku odstraňovať nemusela, teraz si však situácia žiadala rýchly zásah. Asi dobre poznáte rady tipu kúp si kriedu proti mravcom alebo nejaký postrek či sprej, lenže ja som ich nechcela vyvraždiť, ale sa ich zbaviť. A čo človek modernej doby neurobí ako prvé? Áno, ide googliť :) Lenže rád bolo síce dosť, ale nie všetky fungovali podľa predstáv. Najviac sa mi pozdávalo použiť rôzne esenciálne oleje, vždy doma nejaké mám a prečo to s nimi nevyskúšať?

ESENCIÁLNE OLEJE FUNGUJÚ

Mätový pepermintový olej mravčekom vôbec nevonia, rovnako ako aj olej z čajovníka Tea Tree. Čo je vlastne skvelé, pretože okrem iných vlastností, tieto dva oleje pôsobia aj antisepticky a čistia vzduch v miestnosti. Takže, keď som ich nakvapkala na vatový tampón a pretrela miesta, ktorými by mohli vojsť do skriniek s potravinami a pod. vzduch sa prevoňal a aj očistil. Celkom príjemná metóda, ktorá naviac aj fungovala. Pri svojom internetovom pátraní som tiež zistila, že medzi odporúčané repelentné oleje patria aj citrusové esencie a olej z klinčeka. 
Klinčekový olej totiž obsahuje eugenol, ktorý pôsobí ako kontaktný insekticíd a používa sa aj na okrasné rastliny ako ochrana pred škodcami a má tiež minimálny environmentálny dopad. Stačí ho len máličko, pretože je dosť silný a je lepšie ho skombinovať aj s inými olejmi. 
A presne toto som hľadala. Mravce majú skvelý čuch a na túto informáciu som sa zamerala aj ja a objavila som recept na výrobu „antimravčieho“ spreja. 

Stačí zmiešať ¼ šálky destilovanej vody 
s ¼ šálky vodky (tá nemusí byť, ale pomáha preniknúť olejom do zmesi) 
a postupne pridávať 15 kvapiek mätového oleja
15 kvapiek čajovníkového oleja 
a 7 kvapiek akéhokoľvek citrusového - citrónového, pomarančového alebo grapefruitového oleja 
prípadne ešte aj 1 - 3 kvapky klinčekového oleja

Takto zmiešanú tekutinu som preliala do fľašky s rozprašovačom a použila všade odkiaľ by mohli prichádzať noví nevítaní hostia. Pred použitím ju vždy dobre pretrasiem, aby sa oleje premiešali a užívam si krásnu vôňu. Teda užívam si iba ja, mravce istotne nie, keďže som ich už nevidela. Hľadala som niečo, čo ich odstraší, čo im nebude po chuti a dá im signál sem nevstupovať, aj keby sa tam ukrývalo kráľovstvo sladkých marmelád. Na záhrade nech si pekne pobehujú hore dolu a robia svoju inak prospešnú prácu pri  prevŕtavaní zeminy, ale inak ich žiaľ považujem skôr za škodcov. 
Našla som viaceré rady, že im treba vysypať cestičky/mantinely, kam nemajú vstupovať, ale mať porozsýpanú mletú kávu, soľ či korenie. Lenže na kuchynskej linke alebo pred dvierkami skriniek mi to prišlo ako dosť nepraktické riešenie. Takže som použila sprej z esenciálnych olejov a postriekala dvere, rámy okien a iné možné prístupové cestičky, zopár krát som nástrek zopakovala a čuduj sa svete, fakt to zaúčinkovalo. A keby sa plánovali vrátiť, sprej mám stále po ruke a nebojím sa ho použiť :)

Pozdravuje vás Veve ;-)

bioekologika / Author & Editor

Sme Veve a Lulu, dve vášnivé bylinkárky, introvertky, knihomoľky, doživotné kamošky, každoročne očarené jeseňou :-) Spája nás množstvo myšlienok, ktoré nám víria hlavou, úsilie vedieť viac o všetkom, čo nás zaujíma. Bežný moderný život sa usilujeme holisticky zdokonaľovať, tak aby bol zdravý, vyvážený a zmysluplný. A hoci život nikdy nie je dosť dokonalý, obe (možno jemne naivne) stále veríme, že ak sa trošku pousilujeme, môžeme sa cítiť dosť dobre a komfortne a vďaka tomu dosiahnuť možno aj splnenie najtajnejších snov. Nie sme vedkyne, ktoré chcú ohurovať a možno aj nudiť odbornými faktami, ale sme obyčajné baby, ktoré zaujíma podstata vecí a nie len ich efekt. Milujeme prírodu - kvety, bylinky, zvieratá, hory, dážď, západy i východy slnka a mnoho iných darov, ktoré nám ponúka. Pretože v živote si treba vedieť vychutnať každý jeden okamih naplno.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

Copyright©2017-2024 bioekologika - All rights reserved
Blogger Templates Designed By Templateism | Distributed By Gooyaabi Templates