Konzumná spoločnosť je pojem, ktorý nás definuje už niekoľko rokov. Napriek jeho negatívnej povahe a dôsledkom sa mnohým ešte stále rozsvietia očká pri žltých a červených plagátoch lákajúcich na výrazne znížené ceny. Lenže primárne nejde o to, aby bol tovar v zľave, nakupuje sa aj bez nej. V prvom rade si musíme uvedomiť, že vlastne všetci sme členmi konzumnej spoločnosti. Definuje spotrebiteľov 20. – 21. storočia. Nakupujeme a spotrebujeme služby, zážitky a v neposlednom rade tovar. Rozdiel je v tom, že nie každý nakupuje bez uvedomenia a nadbytočne.
Súčasný obraz toho väčšinového spotrebiteľa je však prinajmenšom na zamyslenie. Obchody sú preplnené nakupujúcimi, ktorí plnia nákupné košíky a vozíky, kuriéri denne doručujú obrovské množstvá balíčkov a rovnako tak intenzívne bažíme za nákupom zážitkov z ciest, za kúpou nehnuteľnosti alebo auta. Všetkého chceme veľa a všetko nové.
Táto, až nekontrolovateľná, túžba vlastniť najnovší model alebo obrovské množstvá tovaru, ktoré sú vo väčšine prípadov absolútne nepotrebné v danom okamihu nášho života, je obrazom súčasného zmýšľania. Kupujeme a nie sme schopní všetko spotrebovať, o pár týždňov alebo mesiacov je na trh uvedený nový model (napr. notebook-u) a automaticky už uvažujeme, že predsa je už o niečo lepší, má nové funkcie, atď. Doba je rýchla, technológie napredujú, čo bolo nové je o pár týždňov už staré. Namiesto toho, aby sme sa snažili pokazené opraviť, kupujeme nové. Aj keď práve tu je na mieste poznamenať, že nie všetko sa dá opraviť a nie vždy je to finančne výhodné – aj toto priniesla doba. Pokazené vyhodiť, nové vyrobiť a opäť kúpiť...a stále dokola. Kolobeh, ktorý nekončí a núti nakupovať :(
Ale nie všetci sa takto správame. Za každou akciou nasleduje reakcia. Našťastie, akcie nakupovania chtivých jedincov, nasledujú reakcie jedincov, ktorí chcú upozorňovať, vzdelávať, dávať príklad a čo je najdôležitejšie, aj sami konať v prospech planéty.
Prečo toto vlastne píšeme? Nie je to len naše zamyslenie na obraz súčasnej spoločnosti? Aj keď tieto skutočnosti sa nedajú ľahostajne prehliadať. To, ako svojim správaním škodíme životnému prostrediu aj prostredníctvom nákupov a súvisiach priemyselných činností, dopravy a vyčerpania zdrojov, sa ešte stále dá zmeniť. Dokonca nielen zmeniť, ale tieto zmeny môžu o pár rokov priniesť aj výsledky v revitalizácii životného prostredia.
Ako sme už na začiatku napísali, všetci sme súčasťou konzumnej spoločnosti, lebo nakupujeme. Ale je tu jeden zásadný rozdiel, pretože keď nakupujete s rozumom, vyberáte kvalitu a nie kvantitu, neplníte skrine a poličky nepotrebným tovarom a potravinami, neplytváte zdrojmi a zbytočne nevytvárate uhlíkové stopy na nezmyselných cestách niekoľkokrát za deň, neplníte princípy konzumného života na maximum. Konáte uvedomelo, v širších súvislostiach a viete, že vaše činy neškodia, ale naopak, prinášajú pozitívnu zmenu.
Ako funguje nekonzumný blogger v konzumnej spoločnosti?
Automaticky si väčšina ľudí predstaví, že keď niekto bloguje, potrebuje písať o produktoch alebo o zážitkoch. Ak ich nemá, nemá o čom písať, nemá čím zaujať a teda počet jeho publika nerastie. (Myslené mimo "vtipných" videí, ktoré vlastne neprinášajú asi nikomu nič.) A to isté platí o ktorejkoľvek sociálnej sieti, pretože zadávateľ recenzie alebo reklamy očakáva, že úspešný a populárny blogger dokáže ovplyvniť svoje publikum a dokáže mu prezentovaný produkt alebo službu zatraktívniť. Je to celkom pochopiteľné, pretože za ponúknutý produkt očakáva výsledky. Oveľa menej pochopiteľné je to, že u mnohých spotrebiteľov k nákupu naozaj príde, aj keď reálne nepotrebujú danú vec.
Aj preto posledným krokom pre zhmotnenie nášho zamyslenia sa až po napísanie tohto článku bola otázka, ktorú sme pred časom dostali: „že či by sme nemohli písať viac recenzií na bio/prírodné kozmetické produkty?“
Úprimne, keby sa nám pravidelne podarilo nájsť si viac času na písanie, mohlo by tých recenzií byť o niečo viac, ale naozaj len o niečo málo. Blog píšeme dve, ale aj tak máme každá len jednu hlavu, dve ruky, dve nohy a nedokážeme súčasne a zároveň objektívne testovať 4 denné pleťové krémy, 4 nočné pleťové krémy, 3 oleje, odličovacie mlieka, čistiace toniká, hŕbu dekoratívnej kozmetiky, kozmetiky na opaľovanie, na telo a na vlasy...
Máme obľúbené produkty, ku ktorým sa opakovane vraciame a máme samozrejme rady aj novinky. Ale vždy zvažujeme ich kúpu, ich cenu, ich zloženie a účinky. Nepotrebujeme vlastniť niečo len preto, že sa to objavilo na trhu ako novinka. A potom potrebujeme určitý čas, aby sme naozaj vedeli, ako sa produkt správa a nepísali len o prvých skúsenostiach. Máme to šťastie, že aj produkty zo spolupráce si vyberáme po vzájomnej dohode, takže nedostaneme niečo, čo by sme si samé nevybrali. Reálne si stále nevieme predstaviť, ako niekto dokáže mesiac čo mesiac napísať 20 – 30 recenzií a stále má kopy kozmetiky, ku ktorým dúfa, že sa raz prebojuje. Napriek tomu, dokáže ešte niekoľkokrát za mesiac uverejniť príspevok v štýle „len tak som nakukla do drogérie a znenazdania z toho vznikol nákup x-kusov kozmetiky“ alebo „tejto ponuke sa jednoducho nedalo odolať“. Toto je pre nás nepredstaviteľné. Nikomu nechceme ovplyvňovať štýl práce, u nás to ale týmto spôsobom nefunguje. Okrem toho, napísanie článku nám trvá aj niekoľko dní. Detailne testujeme, priebežne si zapisujeme a potom z poznámok niekoľko dní píšeme a korigujeme text, tak aby sme s ním boli čo najviac spokojné.
No a v neposlednom rade, nikdy a nikde sme netvrdili, že sme čisto kozmetický blog. Zaujíma nás široké spektrum tém a problémov, chceme ísť do hĺbky vecí, hľadať informácie, riešenia a aplikovať ich vo svojich životoch čo najviac uvedomele a nazeleno. Takže sme vlastne nekonzumné blogerky v konzumnej spoločnosti a sme spokojné, že našimi nákupmi a činmi neplytváme a nevytvárame zbytočný odpad. Vieme, čo chceme a čo nechceme, vieme si vybrať a vieme povedať nie. A najmä si život chceme vychutnať pekne pomaly, bez stresu a bez tlaku, najviac ako sa nám to bude dať :)
✍🏻 by Veve & Lulu
zdroj foto: pexels.com
Pekná myšlienka a súhlasím s ňou. Mne sa fakt rozum zastavuje nad tým, ako blogerky mesiac čo mesiac uverejňujú články o novinkách, ktoré si kúpili. Ja nechápem čo s tým robia a je toho kopa. Veď produkt sa otvorením kazí a plynie mu doba spotreby a presne ako píšeš, sme len ľudia. A 1 človek skrátka nedokáže minúť za mesiac 3 kusy tonerov a podobne. Jedine, že ich strieda a tak si podľa mňa už vôbec nevie vytvoriť objektívny názor na 1 konkrétny produkt. Raz používam jeden, potom druhý a sú z toho iba prvé dojmy a tie ma nezaujímajú. Ja som písala niečo podobné v štýle ako dlho je potrebné testovať kozmetiku a myslím, že česť výnimkám sú to 3 mesiace.
OdpovedaťOdstrániťPresne tak, testovať niekoľko produktov naraz nie je naozaj prospešné pre nikoho. Veď potom ani nemožno vedieť, na aký produkt, respektíve jeho zložku, mohla pokožka reagovať svrbením a začervenaním. Nám sa osvedčilo testovať produkty čo najdlhšie ako sa dá, len vtedy vieme, ako sme naň reagovali a môžeme potom zhodnotiť aj jeho výsledky. Teší nás, že je nás viac, ktorí takto uvažujeme :) V&L
Odstrániť